Follow on Bloglovin

Skrivtjejen.blogg.se

2015-07-23
19:52:49

Fantasi eller kreativ intelligens?
Tänk dig en värld, flera år in i framtiden. Kanske fyrahundra år eller till och med bara fyra år in i framtiden. Vad kan hända? Hur mycket har förändrats? Har något försvunnit eller är det exakt likadant som förut? Var för nya grejer har uppfinnits - om något nytt ens har uppfunnits? Eller finns det en värld bakom kullen du ser varje dag? Bakom en buske eller i en skog om du går vilse?

Hur är personerna där? Får dem dig att känna något speciellt? Hat? Kärlek? Skratt? Lycka eller olycka? Bär de på mörka hemligheter eller på ett tungt bagage och vad väntar på dem i horisonten? Ett hemskt öde eller ett lyckligt slut? Är de speciella? 
 
En miljö av flera färger. Rosa, blått, grönt, gult. Blommor som fyller ängar och buskar och träd som står i blom. Solen lyser alldeles utmärkt och ger en härlig solbränna... Tänk om det en dag skulle kraschas? Blommorna ruttnar tillsammans med buskarna och träden. Solen gömmer sig och mörkret drar sig in över städerna. 
 
Detta är vad jag går runt och tänker på om dagarna och mycket mer än så. Idéerna kommer till mig när jag sitter på pendeln, på bussen, när jag ska lägga mig eller till och med när jag ligger i badet med levande ljus. De vill aldrig lämna mig ifred och det är jag väldigt glad över - för utan idéerna skulle jag sitta alldeles tom och inte kunna skriva världar i olika former. Jag skulle inte kunna få må bra på det sättet jag mår bra på just nu. Som jag en gång sade i tidningen: "Det skrivna ordet uttrycker mer." 
 
Så, vad ska man kalla detta? Fantasi eller kreativ intelligens? Kanske båda. Hur som helst, är det helt underbart att få dessa idéer. Både mörka som ljusa, dystopiska som utopiska. 

(Vad kom ni och tänka på när ni läste det kursiverade?) 
 
 

Ge en hälsning här
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: